Seria celor zece episoade, fiecare explorând una dintre cele zece porunci biblice.
Tânărul Tomek (19 ani), care lucra la un oficiu poștal, face o pasiune pentru o vecină, Magda, care era cu vreo zece ani mai în vârstă decât el. Începe să o spioneze, să o observe printr-o lunetă, surprinzând-o în momentele cele mai intime și făcând-o astfel, indirect, parte din viața sa.
Câți dintre noi nu avem o astfel de poveste datând din vremea adolescenței sau a tinereții, când fiorii primei iubiri apar fără să-ți dea prea mult de ales, când romantismul se îmbină cu pasiunea carnală, iar atracția pentru sexul opus ocupă primul loc în detrimentul studiilor sau al carierei?
Același fin psiholog, Kieślowski observă în detaliu frământările prin care trecea tânărul, ridicând însă o problemă în plus: ce se întâmplă când ceva care părea inițial un joc se transformă într-o problemă de viață și de moarte, de a-ți dori să trăiești sau a-ți dori să mori?
Combinație de tânăr romantic și voyeur obsedat de subiectul atracției sale, Tomek dezvoltă o pasiune aproape maladivă pentru Magda, mai ales că avea toate șansele să rămână neîmplinită. Și recurge la stratageme pe cât de ingenioase, pe atât de infantile pentru a-i atrage atenția vecinei.
”Să nu preacurvești”, porunca ce stă la baza episodului al șaselea al seriei, nu se referă atât la a trăi în păcat în sensul de a avea relații intime cu oricine, ci mai degrabă în cel de a nu lăsa această latură existențială să te orbească total, până la pragul de a-ți afecta discernământul și a lua decizii fundamental greșite.
Dar mai există ceva: Magda încearcă să-i predea o ”lecție” admiratorului său (după ce fusese mult timp hărțuită), sugerându-i că nu există dragoste adevărată și că totul se reduce la sex sau chiar la un joc sexual pe jumătate împlinit. Ceea ce îl va răni profund pe tânăr și îl va împinge către o tentativă de sinucidere – dovadă că pentru el fusese mai mult decât un joc și mai mult decât o simplă atracție fizică. Lucrurile pot aluneca foarte ușor în dramatic dacă nu știi să le gestionezi – iar femeia, care nu dorise să declanșeze o tragedie, îi va da în cele din urmă dreptate lui Tomek: da, dragostea adevărată există.
Desfășurat pe fundalul unei melodii extrem de adecvate, romantice și triste, episodul lui Kieślowski este o pledoarie pentru adevărata înțelegere a sentimentelor care pot lua naștere între doi oameni, pentru o viziune care trece dincolo de aparențe, atât de o parte, cât și de cealaltă. Dramatismul story-ului crește progresiv pe măsură ce se apropie de final, care va arăta că nu este o simplă poveste de dragoste desuetă, cum s-ar putea crede după naivitatea tânărului și (poate) după învechitele telefoane cu disc, ci o privire lucidă și cu multe înțelesuri aruncată asupra unui sentiment vechi de când lumea.
Regie: Krzysztof Kieslowski
Scenariu: Krzysztof Kieslowski, Krzysztof Piesiewicz
Actori: Grazyna Szapolowska, Olaf Lubaszenko, Stefania Iwinska