The Scent of Green Papaya (Anh Hung Tran, 1993)

Pictural aproape de perfecțiune, filmul este mai mult decât o dramă romantică, vorbind despre credințe, tradiții, pasiuni mocnite și destine frânte sau împlinite – cu mijloace artistice adecvate.

recenzie de film The Scent of Green Papaya, Anh Hung Tran

Acțiunea filmului debutează în Saïgon, Vietnam, în anul 1951. Când micuța Mui, o slujnică, la doar 10 ani, pășește pentru prima oară în reședința unei familii vietnameze, intră (cadrele regizorului Anh Hung Tran sunt relevante și grăitoare) într-o lume necunoscută, în care intuiește mistere și lucruri care nu se lasă descifrate de prima dată.
Mui se va afla într-un decor pe jumătate fastuos, pe jumătate primitiv, cuprins de o atmosferă ce pare a se intersecta cu magia. Țârâitul greierilor, ciripitul păsărilor și acordurile instrumentelor muzicale completează un fundal exotic, în care personajele, deși își păstrează propria personalitate, par a se supune, înainte de toate, legilor naturii și ale spiritelor.
Familiarizată cu obiceiurile și regulile casei de una dintre gazde, micuța Mui va descoperi o lume nouă și se va maturiza treptat. Despărțită temporar de mama și de sora sa (tatăl îl pierduse în urmă cu trei ani), Mui va oscila între descoperirea acestui univers nou și câștigarea existenței și emoția anticipării revederii viitoare.

Dialogurile sunt simple, personajele nu par nici ele ieșite din comun, și totuși spectatorul intuiește că fiecare dintre ele are un secret bine ascuns și o cruce de purtat: mama stăpânului casei își pierduse soțul la puțin timp de la naștere și acum, bătrână, se retrăsese în rugăciune, iar domnul Trung însuși părea bântuit de unele taine, printre care și suferința pierderii fiicei, To, care dacă ar fi trăit ar fi avut, la data desfășurării evenimentelor, exact vârsta lui Mui.

Anh Hung Tran nu insistă prea mult pe psihologia personajelor, deși sugerează că acestea au un interior mai complex decât poate părea la prima vedere, ci este preocupat în primul rând de a reda un ambient exotic, ghidat de credințe primitive, de a schița un decor adecvat pentru drama sa.

Pictural, pelicula se apropie de perfecțiune, atât cadrul natural superb, cât și frumusețea și candoarea tinerei slujnice (interpretată cu real talent de Man San Lu), pe fundalul interiorului pitoresc al reședinței contribuind din plin la acest impact vizual aparte.

Dacă am găsit ceva de-a dreptul enervant și stupid în acest film cu certe calități, a fost creionarea infantilă și dezgustătoare a conflictului dintre unul din copiii gazdelor, care se deda la tot felul de afronturi puerile și chiar scabroase, și Mui, pe care, din motive rămase neexplicate, o antipatiza profund. Aici regizorul vietnamez ar fi putut, cu siguranță, să facă mai bine sau chiar să renunțe la aceste pasaje, în fond irelevante pentru ansamblul peliculei, însoțite uneori și de acorduri muzicale ”jucăușe”, total inadecvate.

10 ani mai târziu:
Tânăra Mui va afla (deloc surprinzător) că timp de zece ani cât lucrase acolo fusese și ”o consolare” pentru membrii familiei, înlocuind-o, într-o oarecare măsură, pe To, fata dispărută prematur. Dar i se propune să plece la o familie mai înstărită, fiindcă cei de aici nu mai puteau să o întrețină, din cauza dificultăților financiare.
În noul context, păstrându-și personalitatea și vechile obiceiuri, de-acum matura Mui (interpretată, paradoxal, cu mai puțin har artistic de actrița desemnată să facă acest lucru, Nu Yen-Khe Tran, prin comparație cu cea care a întruchipat-o pe fetiță) se va trezi însă în mijlocul unei intrigi amoroase, dorind în secret să-l cucerească pe stăpânul casei, un pianist care avea însă o iubită. Ceea ce în final va și face, declanșând o dramă cu implicații care nu ne sunt detaliate explicit, ci doar sugerate.

Filmul lui Anh Hung Tran este mai mult decât o dramă romantică, deși așa ar putea părea la prima vedere. Vorbește despre credințe, tradiții, ciclul vieții și al morții, primitiv versus civilizație, pasiuni mocnite și destine frânte sau împlinite – și o face cu mijloace artistice adecvate, constituindu-se într-un film notabil pentru cinematografia asiatică a ultimelor decenii.

Regie: Anh Hung Tran

Scenariu: Anh Hung Tran

Actori: Nu Yên-Khê Tran, Man San Lu, Thi Loc Truong