A Cure for Wellness (Gore Verbinski, 2016)

Un film inovator, care face apel în egală măsură la raţiune şi la percepţia senzorială, atrăgând spectatorul în hăţişuri inextricabile.

recenzie de film A Cure for Wellness, Gore Verbinski

Încă de la primele cadre, A Cure for Wellness se anunţă a fi un film de excepţie, care ridică probleme teribil de actuale: îmbogăţire vs. conştiinţă, robotizare vs. sentimentalism, obsesie vs. luciditate şi altele asemenea. Are de toate, are iz de Wall Street şi de Shutter Island, dar mai presus de toate beneficiază de o regie extraordinară (personal, consider că se vede că Gore Verbinski este născut în zodia Peştilor, acea zodie dublă, extrem de sensibilă, cu înclinaţii vădit artistice).

Eroul filmului este trimis de şefii unei corporaţii să aducă înapoi o persoană de a cărei semnătură aveau nevoie, persoană care suferise o transformare ce pentru ceilalţi părea incredibilă, în urma internării într-un sanatoriu. Odată ajuns acolo, descoperă o lume bizară, şocantă, plină de mistere. Ca o lume paralelă, la a cărei existenţă fantomatică nu s-ar fi putut gândi până atunci. Vrea să plece, dar un accident îl aduce înapoi. Legendele locurilor par ieşite din tenebre, conţinând ingrediente precum incestul şi arderea pe rug. Intrat în joc, tânărul Lockhart (Dane DeHaan) va avea parte de tot felul de experienţe stranii. Încărcat de simboluri (ca nişte piese ale unui puzzle) şi de scene care aparent sunt ilogice, dar ne dăm seama că fac parte din acelaşi domino, A Cure for Wellness este un film inovator, care face apel în egală măsură la raţiune şi la percepţia senzorială, atrăgând spectatorul în hăţişuri inextricabile. Pendulând între thriller şi legendă cu accente de groază, pelicula lui Verbinski ridică şi multe probleme privind condiţia umană – de la mitul nemuririi până la transformarea de sine.
Coloana sonoră este de excepţie, completând reuşit o realizare care îmi va rămâne mult timp întipărită în memorie.

Înţeleg, întrucâtva, reacţia unor cinefili care au afirmat că filmul începe fulminant, dar nu are un sfârşit pe măsură, însă chiar dacă acest final era perfectibil, personal consider că avem puţine filme care să ofere spectatorului un asemenea regal, care să conţină atâtea elemente care ”ating” privitorul fără să caute succesul cu orice preţ.

Regie: Gore Verbinski

Scenariu: Justin Haythe, Gore Verbinski

Actori: Dane DeHaan, Jason Isaacs, Mia Goth