Kobieta na dachu (Anna Jadowska, 2022)

O dramă pură, o epopee a tristeții pigmentată cu scene care frizează absurdul. Pelicula este inspirată de un caz real.

recenzie de film Kobieta na dachu, Anna Jadowska

Din interiorul unei clădiri elegante, curate, dar care dădea impresia de ”colivie aurită”, Miroslawa, o sexagenară, ajunge pe acoperiș, acolo unde razele orbitoare ale soarelui par a indica drumul către libertate. Sau eliberare. Femeia pășește spre margine, în ceea ce pare a fi o tentativă de act suicidal. Camera regizoarei poloneze Anna Jadowska se oprește când pe interioarele labirintice, când pe eroină, când pe acest loc care pare a reînvia mitul lui Icar.
Superb început de film, care se va dovedi doar preambulul pentru o dramă impresionantă. Apoi povestea ne este spusă de la început.

Eroina, care locuia într-un apartament alături de soț, părea o singuratică apăsată de monotonia vieții și de o anumită rutină zilnică din care nu putea ieși. Sau poate că ascundea un secret. Se duce la o bancă, unde îi spune funcționarei că are nevoie de bani. Dar nu avea cont acolo – după care urmează o scenă tragicomică, absurdă, în care îi arată angajatei băncii un cuțit, spunând că e un jaf, în același timp părând că de-abia se ține pe picioare. Funcționara sună la poliție, iar ”atacatoarea” fuge.
Mirka lucra ca asistentă într-un spital și părea a avea probleme de ordin psiho-emoțional.
Într-o altă scenă, asistă o fată la naștere, într-un proces chinuitor – mai mult, proaspăta mamă spune că nu vrea copilul.

Anna Jadowska creionează un ansamblu în care nimeni, practic, nu e fericit, fiecare personaj tinzând să fie depășit de complexitatea problemelor pe care le are – sau își imaginează că le are. O dramă pură, o epopee a tristeții.
Povestea eroinei nu constă în primul rând în ceea ce se întâmplă (trama povestirii este impredictibilă și întrucâtva frizează absurdul), ci mai ales în ce se ascunde în spatele privirii pierdute a Mirkăi. Ceva nedefinit, pe care spectatorul este invitat să-l descifreze pe parcurs. (În cele din urmă, pe lângă dezechilibrul evident, se va dovedi că femeia făcuse multe împrumuturi și acum avea datorii mari).
De la poliție ajunge direct la psihiatrie (unde au loc câteva scene de asemenea încărcate de grotesc), dar problemele ei nu par a avea un sfârșit.
Odată cu o veritabilă cursă contra cronometru pentru restituirea datoriei, viața  Miroslawei se va complica din ce în ce mai mult: relația cu soțul, Julek (Bogdan Koca) și cea cu fiul, Mariusz (Adam Bobik) se vor deteriora evident, deși băiatul va fi mai înțelegător, apoi problemele cu justiția și confruntarea cu propriii demoni…

Sunt remarcabile tenta dramatică dată întregului scenariu, ca și interpretarea de zile mari a Dorotei Pomykała în rolul principal (a fost recompensată cu Premiul Academiei Poloneze pentru cea mai bună actriță).
Mai greu de imaginat este că tipul acesta de complicații pot surveni în cazul unei femei de 60 de ani – însă este de notat că pelicula este inspirată dintr-un caz real, deci nu este un simplu artificiu regizoral.

Scena de final va semăna în bună măsură cu cea de la început, dar, deși foarte trist, nu va fi un sfârșit tragic în adevăratul înțeles al cuvântului.
Poate că în viață trebuie mereu să te ridici de jos pentru a continua, pare a fi unul dintre mesajele peliculei care a fost nominalizată la Premiul pentru cel mai bun film polonez al anului 2022. 

Regie: Anna Jadowska

Scenariu: Anna Jadowska

Actori: Dorota Pomykala, Bogdan Koca, Adam Bobik

Unde poate fi vizionat Kobieta na dachu: