The Bear (2022 – )

Prin elaborare tematică, portretizări ample ale personajelor și abordare stilistică ambițioasă, The Bear se înscrie ca pretendent în lista serialelor ‘serioase’.

recenzie serial TV The Bear

Primul sezon al serialului The Bear a fost un succes critic, apărând în multiple topuri recente, inclusiv în “Top 10 Television Programs” din cadrul American Film Institute Awards.
“Cea mai bună dramă a locului de muncă de la Mad Men încoace” după cum a fost descrisă, seria The Bear reușește să portretizeze profilul eterogen al ‘muncii de jos’ din cadrul unui diner tradițional din Chicago.
Centrul tematic al primului sezon este redat de tensiunea dintre modul de lucru autentic, anacronic și cerințele contemporane ale unui serviciu de catering. Problematica este introdusă discret, dar odată stabilită, serialul reușește să își extrapoleze tematica la o dramă a muncii moderne în genere.

Ca punct de plecare, suntem introduși în bucătăria internă a diner-ului The Beef, un mic restaurant de familie, imaginea stereotipică a afacerii cu adevărat americane, aflată în plină dispariție, odată cu monopolizarea pieței și invazia iminentă a francizelor.
Aceeași este și condiția inițială a localului: subzistând la limita falimentului prin eforturile unui personal format din reprezentanți ai varii grupuri precare, de la apartenenții locali ai claselor defavorizate economic, până la refugiați de război.

Criza din culisele serialului o reprezintă moartea lui Mikey Berzatto (Jon Bernthal), regretatul patron carismatic care a reușit să mențină restaurantul în picioare. Spectrul acestui personaj (aproape complet) absent va ajunge să domine întreaga acțiune și destinul localului.
Conducerea restaurantului este transferată, neașteptat, prin testament fratelui mai mic, Carmen “Carmy” Berzatto (Jeremy Allen White), un chef de cuisine de succes din New York. La fel de neașteptat, acesta renunță la postul său și se întoarce în Chicago pentru a salva afacerea fratelui său, cu care, ne devine ulterior clar, rupsese comunicarea înainte de moartea sa.
Avem de a face cu o reiterare a parabolei unui nou fel de fiu risipitor, unul care a părăsit tradiția familială în favoarea succesului profesional. Motivul reîntoarcerii lui va rămâne un mister până la finalul sezonului. Mult mai centrale sunt abordarea noului chef Carmy, tribulațiile prin care trece personalul restaurantului și schimbarea la față a lui The Beef.

Dacă există un filon pronunțat de conflict intern – Carmy încercând să se împace atât trauma rezultată din locul de muncă precedent, revenită ca somnambulism, cât și cu relația lui perimată cu fratele mai mare plecat prea devreme – organizarea locului de muncă și negocierile interumane survenite alcătuiesc fundalul narativ.
Dinamica ocupată inițial de polii autentic-tradițional și alienant-modern ia amploare, Carmy ajungând să fie, deseori chiar fizic, la mijlocul conflictelor. Momentele incipiente din The Bear ne prezintă contrastul dintre nou venitul chef și Richard Jerimovich (Ebon Moss-Bachrach) managerul restaurantului și reprezentantul prim al școlii vechi. Richie, un personaj tragicomic – tatăl eșuat de vârstă mijlocie care balansează între micile subterfugii bănești și relaționarea cu copilul său – ni se prezintă ca a fi trăit în umbra lui Mikey până la identificare cu ea. Relaționarea lui cu Carmy însă este simplificată de o istorie comună, element lipsă în cazul noilor angajați.

De-a lungul sezonului, personalului moștenit i se adaugă un nou strat de tineri angajați receptivi la modul de organizare al lui Carmy. Sydney (Ayo Edebiri), despre care vom afla că orbitează spre a lucra la The Beef doar datorită renumelui noului chef, și ulterior și Marcus (Lionel Bryce) devin noua avangardă culinară a restaurantului. Inițial confidenți ai lui Carmy, amândoi ajung să afecteze lanțul de producție, printr-o prost gestionată ambiție, manifestată la poli opuși. Dacă Marcus se rupe de munca sa colectivă printr-o căutare savantă, Sydney încalcă proactiv regulile lui Carmy pentru a-și atrage propriul renume, până la servirea unui critic culinar cu feluri de mâncare off the menu gândite de ea.
În aceeași notă idealistă Sydney, delegată să fie noua sous chef, încearcă o modernizare violentă a modului de funcționare din The Beef, prin instalarea unui sistem de comenzi to-go. Rezultatul dezastruos, cuprins în totalitate în episodul 7 al seriei, poate fi citit ca teza centrală distilată într-un one-shot presant.

Pe linia serialelor ‘artistice’, The Bear își dedică întregul episod unui experiment formal, similar în ambiții cu memorabila “Fuck Scene” a lui The Wire (2002-2008) sau scena certei prin limbajul semnelor din sezonul 1 al lui Fargo (2014-2023). 

Episodul 7, “The Review” prezintă dezastrul perfect. Sydney, în fervoarea modernizării restaurantului, instalează un sistem de comenzi online. Acesta se defectează. Rezultatul? Treizeci de minute de haos generalizat în care personalul trebuie să răspundă unui flux de producție imposibil. Întrevedem imaginea anxietății muncitorului în fața producției automatizate. Episodul se încheie cu deziluzia și demisia lui Sydney.

Ca formă, one-shot-ul se dovedește ideal. The Bear, un serial deja agitant și abraziv, își coagulează toate conflictele și temele printr-o secvență plină de cadre claustrofobice. Suntem plasați printre bucătari în plin clocot, scoși din observarea pasivă, distantă, ajungem angajați care colindă nereușind să atenueze dezastrul. 

Finalul, în notă deus ex machina, scoate la lumină o serie de linii narative aparent incidentale și lipsite de consecințe. Înainte de moartea sa, Marky transfera bani unui destinatar necunoscut. Carmy găsește rezerve dintr-un sos la conservă scump despre care fratele său susținea că este mai bun calitativ, și îl procura, deducem inițial, din nostalgie. Același Marky îi lasă lui Carmy o scrisoare care conține rețeta de spaghete a familiei.
Rezultatul, o metaforă materializată, este că în mult mai scumpele conserve de sos, Marky a ascuns un ultim cadou în cash, suma care nu numai că salvează restaurantul, dar îi permite și relansarea.
Sydney și Marcus se întorc, iar Carmy o invită pe fosta lui sous chef să îl ajute la rebranding-ul localului. The Beef (a se citi și „cearta”) devine The Bear, animalul care de-a lungul sezonului a materializat fricile lui Carmy, acum reapropiat ca simbol central.

The Bear poate fi văzut de mulți ca un simplu slice of life despre o ocupație de nișă. Ceea ce reușește prin elaborări tematice, portretizări de amploare pentru personajele sale și o abordare stilistică ambițioasă, îl înscriu ca nou pretendent la rangul de mezin în lista serialelor ‘serioase’.

Creat de: Christopher Storer

Actori: Jeremy Allen White, Ebon Moss-Bachrach, Ayo Edebiri, Lionel Boyce

Unde poate fi vizionat The Bear: