• Ovidiu Pop

The Sisters Brothers (Jacques Audiard, 2018)

Charlie Sisters: "We're the Sisters brothers. S-I-S-T-E-R-S, like sisters."


The Sisters Brothers este primul film în limba engleză realizat de regizorului francez Jacques Audiard, autor al unor succese ca De battre mon coeur s'est arrete (2005) sau Un prophete (2009). Filmul a fost ovaționat anul trecut la Festivalul de la Veneția și Audiard a fost recompensat cu un Leu de Argint pentru regie. Scenariul a fost scris cu ajutorul colaboratorului frecvent Thomas Bidegain și adaptat după romanul scriitorului canadian Patrick DeWitt. Însuși John C. Reilly a cumpărat dreptul de ecranizare a acestui roman în 2011 și s-a implicat ca producător în realizarea peliculei.

Filmările s-au realizat în Franța, Spania și România, în ciuda acțiunii din scenariu care se derulează în Oregonul american al jumătății de secol XIX, în plină epocă a goanei după aur.


Chimistul Hermann Kermit Warm (Riz Ahmed), un tip pașnic, retras, un pic excentric, care visează la o lume mai bună, pretinde că a descoperit o formulă științifică pentru a detecta cu ușurință depunerile de aur din albia râurilor. O asemenea inovație ar permite deținătorului formulei să se îmbogățească fabulos și rapid. Știrea circulă repede și ajunge la urechile unui dubios om de afaceri, supranumit The Commodore (Rutger Hauer, într-un rol extrem de mic, fără dialog). Acesta, lipsit de scrupule și fără rețineri în a obține ceea ce își dorește prin orice mijloace, îl trimite pe detectivul privat John Morris (Jake Gyllenhaal) cu misiunea de a-l identifica și localiza pe Hermann. Odată identificat de către Morris, doi asasini au sarcina să smulgă chimistului secretul formulei magice și apoi să îl ucidă. Aceștia din urmă sunt frații Sisters.

Eli Sisters (John C. Reilly) și fratele său mai mic, Charlie Sisters (Joaquin Phoenix), deși poartă un nume de familie cel puțin hilar, sunt cei care rezolvă treburile murdare ale patronului lor, Commodore. Pistolari nemiloși, asasini cu sânge rece, fraților Sisters le pasă prea puțin de consecințele dramatice ale misiunilor sângeroase pe care le îndeplinesc rapid și exact.

În ciuda misiunii sale, Morris va dezvolta o relație adâncă de prietenie și parteneriat cu Hermann. Amândoi sunt oameni educați și împărtășesc aceleași valori, în special dezgustul pentru violență ori stângăcia de a mânui pistoalele. Ahmed și Gyllenhaal sunt excelenți și sunt la a doua ocazie să joace împreună, după Nightcrawler (2014).

Filmul este susținut aproape în totalitate de interpretarea lui Reilly, actor carismatic și extrem de versatil. Personajul său, Eli, este unul complex, cu o profunzime uimitoare, copilăros și nemilos în egală măsură. Personajul este fațetat și reacționează complet diferit în funcție de interlocutor și context. De la o secvență la alta, Eli este comic, pueril, sensibil, sarcastic, brutal, grotesc. Eli trece printr-o criză existențială, purtând tarele unei copilării violente, ale unui tată alcoolic și abuziv. El este de fapt un optimist și încearcă constant să găsească o cale de a se schimba și de a începe o altfel de viață.

Senzațională este interpretarea secvențelor Reilly-Phoenix. Filmul focusează relația loială, dar contondentă, a celor doi frați Sisters care nu seamănă deloc unul cu celălalt, având abordări, plăceri și planuri diferite. Charlie pare să treacă prin aceeași criză existențială ca și fratele său, este marcat în egală măsură de persecuțiile din copilărie, însă găsește alte căi de eliberare a frustrării și angoaselor sale. Este alcoolic și afemeiat și oferă imaginea unei veritabile epave umane. Optimismului fratelui său îi opune resemnarea în fața sorții și moștenirii genetice pe care o consideră imposibil de evitat.


Narațiunea este concisă, liniară, cu o acțiune susținută din care nu lipsește suspansul. Personajele își dezvăluie caracterele reale prin propriile acțiuni care le desenează calitățile și defectele. Dialogurile sunt extrem de bine lucrate și dincolo de verva unor replici, au profunzimea necesară pentru ca spectatorul să deslușească întreaga istorie a personajelor principale din poveștile și confesiunile pe care acestea și le fac.

De apreciat muzica filmului, susținută de compozitorul Alexandre Desplat, care a avut misiune grea în realizarea coloanei sonore menite să redea auditiv spiritul Vestului, fără să îl trimită pe spectator cu gândul la Morricone și Eastwood. De notat și imaginea superbă a filmului, semnată de Benoit Debie.

Poate că un anumit segment de public ar putea considera că unele secvențe violente sunt exagerate, prea sângeroase și greu de privit, deși absolut toate își gasesc locul în tema și epoca scenariului.


The Sisters Brothers este un western atipic, cu o abordare diferită față de cea clasică, în sensul în care realizează un studiu atent al personajelor principale și al contextului devenirii lor, are accente de comedie neagră și stârnește emoții familiale spectatorului. Mie îmi rămâne convingerea că westernul nu va înceta să atragă public important atât timp cât actori ca Reilly sau Phoenix vor interpreta minunat povești inedite.

Regie:

Jacques Audiard

Scenariu:

Thomas Bidegain

Actori:

John C. Reilly, Joaquin Phoenix, Jake Gyllenhaal, Riz Ahmed

Citește mai mult:

To Have and Have Not (Howard Hawks, 1944)
Valley of Flowers (Pan Nalin, 2006)
Aguirre, der Zorn Gottes (Werner Herzog, 1972)
Almost Famous (Cameron Crowe, 2000)
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter

România © 2020 blogdefilm.ro