• Ovidiu Pop

The Old Man & the Gun (David Lowery, 2018)

Un film-omagiu care se transformă într-o veritabilă trecere în revistă a întregii activități cinematografice a lui Robert Redford.


Filmul ne oferă ultima oportunitate de a-l vedea pe Robert Redford pe marele ecran înainte de anunțata sa retragere. După o carieră de excepție, Redford își încheie activitatea cu un film memorabil care oferă o plăcere uriașă, ca întotdeauna, de a-l vedea la treabă pe acest uriaș al cinematografiei.

Filmul este inspirat din viața reală a lui Forrest Tucker, un spărgător de bănci care a uimit și fascinat publicul american cu evadările sale repetate și spectaculoase din diverse închisori, cu abilitatea sa de a jefui bănci fără să fie prins și mai ales prin stăruința pe care a depus-o pentru a-și continua ''cariera'' până la o vârstă respectabilă.

Interpretarea personajului Forrest Tucker este foarte ofertantă pentru Redford care are șansa să își arate (din nou) talentul și sensibilitatea. În compania magică a lui Sissy Spacek (în rolul lui Jewel), veteranul actor compune un rol cu totul special, acela al hoțului-artist, deloc lacom, care trăiește intens, arde fiecare clipă, experimentează, are nevoie de adrenalină și situațiile la limită constituie plăcerea sa cea mai mare. Este un gentleman, un tip de modă veche, un soi de artist care fură de amorul artei, artă care exclude folosirea efectivă a armei, a amenințărilor ori a terorii. Este hoțul mereu cu zâmbet larg pe buze, plin de șarm și deloc lipsit de sentimente. El își arată compasiunea pentru emoțiile și temerile pe care le stârnește celor jefuiți și în egală măsură se lasă purtat de dragostea târzie pe care o simte pentru Jewel. Totuși, nimic nu înseamnă pentru el mai mult decât arta lui pe care o practică cu religiozitate, spargerile de bănci, lucrul la care se pricepe cel mai bine și pentru care pare pregătit în permanență să sacrifice orice: libertate, familie, dragoste. De fapt, Tucker are o singură pasiune: să facă mereu ceva nou care să-i potolească pofta de viață.


Distribuția este generoasă cu numele mari. Casey Affleck îl joacă pe John Hunt, detectivul care își face o ambiție personală din prinderea bandei lui Tucker dar sfârșește, ca mulți alții, prin a-l simpatiza. Sissy Spacek este Jewel, femeia cu care Tucker începe o delicată relație romantică. Banda lui Tucker este completată de veteranii Danny Glover (Teddy) și Tom Waits (Waller).


Regizat și scris (după un articol apărut în New Yorker) de David Lowery, cel care realizase cu cinci ani înainte Ain't Them Body Saints (tot în compania lui Casey Affleck), filmul face spectatorul să surâdă în multe rânduri și să sfârșească iubindu-l efectiv pe Tucker. Replicile, în special conversațiile lui Tucker cu Jewel, sunt amuzante și foarte bine scrise. Acțiunea însăși a filmului nu este nimic altceva decât un exercițiu de șarm și zâmbet pentru Redford, dialog și elegantă pentru amândoi protagoniștii. Acesta nu este un film despre o bandă de tâlhari care jefuiește bănci. De altfel, arma lui Tucker este sugerată de fiecare dată dar nu apare în niciun cadru. Tucker domină altfel.


Lowery însuși pare a fi un uriaș admirator al starului său, îl respectă mult și asta se vede din compoziția imaginii. Camera îl urmărește pe Redford peste tot, este atentă și generoasă cu el. Redford întoarce această favoare și dă totul pentru cameră. Zâmbetul însoțit de privirea albastră sunt sincer transmise și fidel indicate publicului. Până la urmă, acest film nu este nici măcar unul polițist (Hunt nu își petrece timpul vânându-l pe Tucker, ci admirându-i planurile). Acest film este despre Redford și capacitatea sa rămasă intactă de a seduce publicul. În câteva rânduri, în ciuda distribuției și a interpretării lui Spacek sau Affleck, ai senzația unui one-man show.


Chiar dacă titlul conține o evidență trimitere la Hemingway, filmul se transformă într-o veritabilă trecere în revistă a întregii activități cinematografice a lui Redford, este un omagiu real adus acestuia. Deși Academia îi oferise în anul 2012, ca tribut pentru întreaga sa activitate, o statuetă Oscar, pare că e rândul lui Lowery să își elogieze preferatul. Regizorul nu pierde ocazia ca, evocând evadările personajului Tucker, să realizeze un sumar al carierei lui Redford. Astfel, în montajul secvențelor de evadare, Lowery a inserat un clip din The Chase (1966) pentru a avea o figură a tânărului Tucker. Și ce figura mai bună putea fi folosită decât aceea a tânărului Redford care avea doar 30 de ani în The Chase? Pentru publicul familiar cu filmografia lui Redford, există multe referiri lesne de observat, aluzii la filmele sale și la personajele intrepretate de el în carieră. Unele te fac să zâmbești: Tucker nu a călărit niciodată dar își dorește să învețe. Spectatorul ajunge să nu mai poată disocia imaginea lui Tucker de cea a lui Redford care a călărit de atâtea ori în rolurile sale. Mizând pe o asemenea asociere din partea publicului său, Lowery ajunge la construcția excelentei secvențe cu Redford călare, sângerând, înfășurat cu o pătură. Anumite cadre relevă peisaje parcă desprinse din western-urile de odinioară cu cowboy și nelegiuiți legendari. În aceeași notă, polițistul Hunt îl vizitează pe Tucker aflat pe patul de spital și îi face un semn notoriu, folosit de cuplul Redford-Newman în The Sting (1973).


Cu o vitalitate neconformă vârstei sale dar care provine din meseria pe care și-a  asumat-o și pe care o face ca un maestru, Robert Redford trăiește din plin în pielea personajului Tucker căruia îi dă o energie și un farmec aparte. Actorul emană o vitalitate concentrată în acest rol, plăcerea de a juca este autentică, jovialitatea lui este sinceră. Există atât de multă prospețime în construcția personajului încât doar ridurile din jurul ochilor la fel de albaștri ca în tinerețe mă fac să îmi amintesc de vârsta marelui actor: 82. În ciuda acestei cifre, simțind apetitul pentru marele ecran pe care îl dezvăluie Redford în acest film, mă îndoiesc sincer că acesta va fi ultimul său rol.

Regie:

David Lowery

Scenariu:

David Lowery, David Grann (articol in ziarul New Yorker)

Actori:

Robert Redford, Casey Affleck, Sissy Spacek

Citește mai mult:

Revenir (Jessica Palud, 2019)
Wszystko dla mojej matki (Malgorzata Imielska, 2019)
Szarlatan (Agnieszka Holland, 2020)
The Square (Ruben Östlund, 2017)
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter

România © 2020 blogdefilm.ro