The Favourite (Yorgos Lanthimos, 2018)

Un film excepțional despre urzelile diabolice, deseori pur egoiste, ale căror consecințe răvășesc și distrug vieți.

recenzie film The Favourite Yorgos Lanthimos

Povestea filmului este inspirată într-o oarecare măsură din istoria și personajele reale ale Angliei începutului de secol XVIII: Regina Anne (Olivia Colman), cea care a fost ultimul monarh din dinastia Stuarților, prietena sa cea mai apropiată, Sarah Churchill - Ducesă de Marlborough (Rachel Weisz) și Abigail Hill (Emma Stone), ruda săracă a lui Sarah. Acțiunea are loc la Kensington Palace, reședința reginei Anne și locul unde aceasta și-a petrecut ultimii ani din viață.

Scenariul dezvoltă rivalitatea extraordinară dintre Ducesa de Marlborough și Abigail Hill pentru a câștiga mult râvnitul titlu de favorită a reginei și poziția corespondenta acestei demnități.

Regina Anne este fragilă, are sănătatea șubredă și o stare psihică și emoțională degradată după o viață chinuită în care a pierdut un soț și mai mulți copii. Este o singuratică. Se pare că provocările de a fi monarh și războiul cu francezii o depășesc sau nu o mai interesează. Pare să îi fie convenabilă substituirea pe care Sarah Churchill, favorita sa, a asigurat-o: de fapt, aceasta din urmă conduce statul în locul reginei, ia deciziile semnificative și toată lumea de la curte știe asta.

Sarah Churchill este cea mai apropiată persoană de monarh, este singura prietenă a acesteia și soția comandantului armatei, Lordul Marlborough. Sarah ridică intriga la rangul de artă, folosește aluzii subtile și amenințări voalate printre zâmbete. Este inteligentă, invazivă, ambițioasă și neînduplecată: comandă practic întreaga armată engleză cu o mână de fier, conduce din umbră guvernul și are pe mâna întreaga administrare a palatului.

Abigail este verișoara săracă a lui Sarah. Ea sosește la palat după ce tatăl său a pierdut întreaga avere a familiei la jocuri de noroc. Devine slujnica ducesei de Marlborough, deși provine dintr-o familie aristocrată, are maniere, educație și inteligență. Pe deasupra, Abigail este tânără și extrem de atrăgătoare. Pare că sosirea ei la palat are un scop ascuns și că planul va fi rapid pus în aplicare odată ivită prima oportunitate. În curând, multe personaje vor implora pentru favorurile ei, inclusiv pentru cele sexuale.

Construcția trunghiului feminin este excepțională și surprinde întreaga luptă acerbă, fără scrupule și câteodată, monstruoasă, pentru obținerea unei influențe totale, nu numai asupra reginei, cât și asupra bărbaților aflați la conducerea statului, asupra statului însuși și a destinului acestuia. Cele trei au fiecare felul propriu de a le domina pe celelalte două. Este un triunghi beligerant, dar și unul amoros și sexual în egală măsură, care încântă și înfioară spectatorul pe măsură ce intențiile adevărate și caracterele protagonistelor supurează prin măștile rigide, aristocrate, atent fixate pe chipurile lor. În final, sunt revelate forța și vulnerabilitatea reală a fiecăreia, ambiția și temerile lor, cauzele și motivațiile din spatele acțiunilor.

Toate cele trei personaje principale au dialog abundent, sunt suculente și interpretate de o tripletă de actrițe de calibru mare. Selecția celor trei este una extrem de inspirată, fiecare având la dispoziție momente ample să strălucească interpretând rolul său. Colman, Weisz și Stone funcționează excelent individual, dar și ca un tot unitar, secvențele care le includ pe toate trei protagonistele fiind absolut savuroase: sunt momentele de luptă crâncenă ale curtezanelor pentru atenția, afecțiunea și încrederea reginei. Weisz și Stone sunt, pe rând, aprige, sarcastice, grotești, răzbunătoare, suave și sexuale. Colman ne oferă o prestație de mare actriță în construirea personajului principal. Ea este piesa centrală, ea provoacă și recepționează toate trăirile celorlalte două. Interpretarea ei este intensă, nuanțată