• Mihai Gîndu

Szarlatan (Agnieszka Holland, 2020)

Destinul unui vindecător iubit de semeni, dar repudiat de autorităţi. Ca orice personalitate autentică, Jan Mikolášek a stârnit ura celor care nu puteau să-i înţeleagă harul.


Un vindecător renumit, care părea a avea punerea diagnosticului ”în sânge”, după ce constată decesul preşedintelui, se confruntă cu multe alte cazuri, în care îşi arată priceperea.

Dur, tranşant, ca orice tămăduitor care vede multe în fiecare zi, şi care a privit de atâtea ori moartea, Jan Mikolášek (interpretat extrem de convingător de Ivan Trojan) pare a nu greşi niciodată.

Acuzat de presa comunistă a vremii că ar fi un simplu şarlatan, Mikolášek (cunoscut şi ca Znachor) alege să continue, dar se întreabă retoric, privind o simplă frunză în care ”era cuprins atât bine”: dar pentru cine?

Agniezska Holland creează o peliculă de impact, mizând pe veridicitatea personajelor (filmul este inspirat de un caz real) şi pe transferul emoţional asupra spectatorului. Însă trebuie spus că, cel puţin confruntat cu anumite date biografice, filmul se abate destul de mult de la biografia personajului principal, chiar dacă rămâne bine realizat artistic.

Vizitat de un fost pacient, care lucra în minister, Mikolášek este sfătuit să plece. Ca spectator neutru, această înverşunare împotriva vindecătorului, care era urmărit de securitate, îmi apare ca absurdă, mai ales având în vedere că la un moment dat se oferă să lucreze pentru un spital de stat.

Totuşi, dacă ne reamintim, de exemplu, cazul cu mişcarea transcendentală de la noi, de pe timpul lui Ceauşescu, ca şi faptul că orice ieşea din tiparul materialismului trebuia interzis, scenariul devine mult mai plauzibil.

”Oamenii au citit Biblia de o sută de ori şi tot n-au înţeles nimic”, replică Mikolášek la rememorarea unei relatări despre ororile războiului şi despre confesiunea de a fi ucis în numele unui ordin.

Este şi un film cu puternică încărcătură psihologică. Eroul avea un dar de la Dumnezeu, pe care îl folosea cum se cuvine, pentru binele semenilor săi, dar avea şi o povară de dus.

Religia şi tămăduirea merg mână în mână în acest film, fiindcă cea de-a doua este văzută ca o continuare a celei dintâi. Numai că cei care deţineau puterea nu voiau sau nu puteau să înţeleagă asta. De fapt, cel puţin conform scenariului, nici tatăl lui Jan nu înţelege, declanşând o dispută violentă.

Mikolášek are în permanenţă ceva de ispăşit în faţa lui Dumnezeu, pe care îl slujea atât de bine vindecând pacienţii. Era, poate, şi o datorie pe care trebuia să o plătească.

Filmul a fost acuzat că se depărtează de adevărul istoric. Din documentarea personală, este un amestec de elemente reale cu altele fictive.

Ca realizare artistică însă este convingător, atât Mikolášek cel bătrân cât şi cel tânăr fiind personaje complexe şi bine conturate.

Este un film nu numai despre vindecare şi credinţă, dar şi despre sensul vieţii, pe care cel acuzat îl înţelege mai bine decât acuzatorii.

Finalul este unul spectaculos, dar se pare că inexact, ca şi alte episoade. (De exemplu, în realitate Mikolášek îi salvează de la amputare piciorul unui politician – în fapt, chiar preşedintele, care ulterior îl va apăra, iar în film îi salvează piciorul surorii sale. Datele despre viaţa sa intimă variază. În timp ce enciclopedia online Wikipedia şi materialul biografic al Lenkăi Hloušková de pe novinky.cz nu menţionează episoade în afara obişnuitului, potrivit idnes.cz ar fi avut o relaţie de tip homosexual, pe care ar fi ascuns-o. Faptul că asistentul şi iubitul său ia asupra sa vina implicând pedeapsa capitală în timpul procesului de asemenea nu l-am găsit atestat. De fapt, în realitate, Mikolášek nici nu a fost condamnat la moarte, ci la trei ani de închisoare. Socotesc că cineva care a dobândit celebritatea, dacă devine erou cinematografic, nu are nevoie de adăugiri biografice. Persoana respectivă a devenit un model prin ceea ce ea însăşi a dovedit, iar intervenţia scenaristului poate dăuna mesajului către public, care poate fi indus pe o pistă falsă.

Regie:

Agnieszka Holland

Scenariu:

Marek Epstein

Actori:

Ivan Trojan, Josef Trojan, Juraj Loj

Citește mai mult:

Pieces of a Woman (Kornél Mundruczó, 2020)
Il deserto rosso (Michelangelo Antonioni, 1964)
Mouchette (Robert Bresson, 1967)
Between Heaven and Earth (Najwa Najjar, 2019)
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter

România © 2021 blogdefilm.ro