RECENZIE DE FILM

  • Mihai Gîndu

The Vanishing of Sidney Hall (Shawn Christensen, 2017)

O dramă cu elemente bizare, despre viaţa şi tentaţiile unui scriitor modern, cu accent asupra problemelor de conştiinţă.


recenzie de film Sidney Hall

Dispariţia lui Sidney Hall este, în aparenţă, o dramă cu unele elemente bizare (o poveste cu un erou scriitor şi cu vag iz de Butterfly Effect, fiindcă şi acolo existau o poveste de dragoste şi enorm de multe vedenii şi traume, chiar dacă scenariul era diferit), dar aş spune că reprezintă mai mult o parabolă despre sensul creaţiei şi despre măsura în care creatorul (artistul) poate purta această povară pe umerii săi. O parabolă realizată în stil modern, specific zilelor noastre, ceea ce îi dă un plus de veridicitate, dar îi şi dăunează alteori, părând că mesajul este alterat.

Sidney Hall este un personaj deosebit. Nu-l interesează, ca pe alţii, nici gloria şi nici veniturile, ceea ce îl uimeşte pe cel care-l promova. Nici măcar petrecerile şi viaţa mondenă, deşi mai bea şi el câte un pahar sau are aventuri. Este interesat doar să-şi transmită mesajul, are o poveste de spus cititorilor. Însă adevărata piatră de încercare a acestui scriitor idealist şi cu principii morale apare atunci când un cititor se sinucide după ce îi citeşte cartea, "Dramă în suburbii", care înregistrase un mare succes. Este profund afectat, însă răspunde, după cum era şi corect, că nu poate anticipa cum va recepta fiecare cititor în parte romanul său. Însă şi viaţa sa personală se schimbă, devenind o dramă continuă. Întâlnirea cu cel în faţa căruia pierduse premiul Pulitzer se va dovedi benefică pentru amândoi, fiindcă lasă la o parte orice rivalitate pentru a-şi descoperi latura umană. Iar relaţia cu iubita sa, Melody, oscilează între perfecţiune şi prăbuşire în abis. Fără să vreau, mi-am amintit o replică din finalul filmului The Devil's Advocate (1997) în care necuratul îi spune eroului (interpretat acolo de Keanu Reeves): "Un avocat cu probleme de conştiinţă? Glumeşti? E ceva uriaş!". Cam aşa şi aici, un scriitor modern cu probleme de conştiinţă pare ceva aparte, însă viaţa sa nu este scutită nici de ispite şi nici (mai ales) de încercări. Este adevărat, ispitele cărora trebuie să le facă faţă nu sunt întotdeauna prea subtile, cel puţin în aparenţă, dar consecinţele, în cazul în care cedează, pot fi devastatoare.

Nevrând să dezvălui mai multe din cele ce se petrec în film, mă limitez la a spune că este o peliculă de urmărit, chiar dacă uneori mai alunecă şi în comercial sau are dialoguri-clişeu. Aceste neajunsuri nu sunt însă predominante, cred că pot fi trecute cu vederea. Din punct de vedere al interpretării, nu mi se pare că actorii fac chiar roluri strălucite, de neuitat, însă aş zice că Logan Lerman (pe care, de fapt, îl văd pentru prima oară), se descurcă onorabil. Filmul a fost o surpriză plăcută pentru mine, deşi nu se încadrează în categoria acelor pelicule care pot fi considerate de referinţă în cadrul cinematografiei moderne, are totuşi o anume originalitate şi un mesaj care îl fac demn de vizionat.

Regie:

Shawn Christensen

Scenariu:

Shawn Christensen, Jason Dolan

Actori:

Logan Lerman, Elle Fanning, Kyle Chandler

Citește mai mult:

recenzii filme
Mélo (Alain Resnais, 1986)
recenzii filme
Inland Empire (David Lynch, 2006)
recenzii filme
Trois couleurs: Rouge (Krzysztof Kieslowski, 1994)
recenzii filme
Trois couleurs: Blanc (Krzysztof Kieslowski, 1994)