• Mihai Gîndu

Outer Space (Peter Tscherkassky, 1999)

Scurtmetraj terifiant, hipnotic, cu o muzică de fundal excelent aleasă, dar cu o desfăşurare neclară şi cu un scenariu perfectibil, Outer Space a intrat totuşi în istoria filmelor scurte de groază.


Într-un decor tremurând, o casă ce se aseamănă celor bântuite din filmele horror. O femeie înaintează încet spre ea, iar în momentul în care răsuceşte clanţa, tensiunea este deja la cote maxime.

Interiorul este la fel de straniu, imaginile tremură, se dedublează, iar eroina înaintează pe un drum, practic, necunoscut.

Ansamblul este unul haotic, ostil, femeia se simte în pericol, iar cadrele sunt tot mai neclare (glumind puţin, am spune că această mini-peliculă în alb-negru este un demn precursor al lungmetrajului Soudain le vide, de Gaspar Noé, celebru pentru cadrele sale obositoare, cu efect stroboscopic).

Atmosfera este aproape hipnotică.

Poate că această tendinţă de a crea haos în dauna unei ambiguităţi ceva mai şlefuite este principalul inconvenient al scurtmetrajului regizat de cineastul austriac Peter Tscherkassky.

De la un moment dat încolo, aproape că nu se mai distinge nimic, însă muzica ambientală terifiantă joacă, cred eu, un rol mai important decât s-ar putea crede în crearea unui ansamblu grotesc, dezordonat şi totuşi cu un anume impact bine definit asupra spectatorului.

Treptat, imaginile se estompează şi camera filmează din nou în afara casei.

Apoi din nou înăuntru, unde femeia terorizată încearcă să se elibereze.

Finalul nu oferă vreun răspuns clar, ci merge pur şi simplu în aceeaşi notă, putând deruta privitorul.

Mi se pare mai curând un scurtmetraj experimental decât unul care să se încadreze într-un anumit gen (deşi evident este unul care stârneşte groaza) sau care să transmită un mesaj autentic.

Vag inspirat din Meshes of the Afternoon (1943), nu reuşeşte să se ridice la aceeaşi valoare artistică (este doar o părere personală, filmul primind destule critici favorabile atât din partea publicului, cât şi a presei de specialitate).

Barbara Hershey, eficientă în rol, mi-a lăsat o impresie bună.

Regie:

Peter Tscherkassky

Scenariu:

Peter Tscherkassky

Actori:

Barbara Hershey

Citește mai mult:

Frumos e în septembrie la Veneţia (Nae Caranfil, 1983)
Meshes of the Afternoon (Maya Deren, Alexander Hammid, 1943)
Entr'acte (René Clair, 1924)
The Staggering Girl (Luca Guadagnino, 2019)
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter

România © 2020 blogdefilm.ro