• Ovidiu Pop

Legături bolnăvicioase (Tudor Giurgiu, 2006)

Curajul abordării concrete și directe a unor subiecte sensibile: melanjul de iubire pură și naivă cu vinovăția bolnăvicioasă.


Lungmetrajul de debut al regizorului Tudor Giurgiu are la bază romanul ''Legături bolnăvicioase'' al scriitoarei Cecilia Ștefănescu, cea care a semnat scenariul filmului alături de Răzvan Rădulescu.


Povestea este una de dragoste neconvențională și periculoasă. Pe cât de neobișnuit este triunghiul amoros format din Kiki (Maria Popistașu), Alex (Ioana Barbu) și Sandu (Tudor Chirilă), pe atât de vie este dragostea care îi unește. Kiki și Sandu sunt frații care se ceartă mereu, dar sunt mai mult decât atât. Alex și Kiki sunt colege de facultate, prietene foarte bune. Și mai mult decât atât. Pentru că dragostea, așa cum știm, este de multe feluri, prietenele cele mai bune pot deveni amante, frații se pot iubi într-un mod diferit, deoarece, nu-i așa?, în dragoste nu exista nicio opreliște și totul este permis. Pentru că nu există, de fapt, nicio regulă prestabilită. Doar că, în ochii unora, aceste iubiri pot părea bolnave. Sau, mă rog, bolnăvicioase.

Dar dragostea nu este simplă: este contradictorie, misterioasă, dureroasă și mai ales, creează o dependență unică. Când izbucnește gelozia, când vina începe să erodeze sufletele și mințile îndrăgostiților, dependența unuia față de celalalt se resimte mai acută ca niciodată. Legături bolnăvicioase este un film închegat în așa fel încât să surprindă paleta largă de simțăminte adiacente dragostei înseși, cele care o fac până la urmă să fie ceea ce este: cel mai complet și intens sentiment omenesc.


Legături bolnăvicioase impresionează prin curajul abordării concrete și directe a unor subiecte sensibile. Mai mult, filmul găsește resursele de a trata dragostea ca atare, fară a ține cont de forme, ci doar de esența ei. Povestea își urmează cursul într-un mod firesc, cu suișurile și coborâșurile inerente unei asemenea istorii de iubire, fară să rupă ritmul închegat al narațiunii cu vreo preocupare în direcția studiului ori blamării relațiilor neconvenționale dintre protagoniști.


Până la urmă, Legături bolnăvicioase este un film extrem de liric în care melanjul de iubire pură și naivă cu vinovăția bolnăvicioasă construiește o atmosferă unică în cinematografia românească. Personal, aș fi preferat o apropiere mai studiată între personaje, mai multă emoție veritabilă, o mai puternică apropiere pasională între acestea, poate chiar în detrimentul anumitor secvențe mai puțin pudice, deloc senzuale și din care lipsește așteptata emanație de căldură.


Maria Popistașu și Ioana Barbu sunt partenerele antagoniste, excelente ele însele și atent alese să polarizeze caractere total opuse care, desigur, se atrag. De notat imaginea superbă a filmului semnată de Alexandru Sterian, decorurile (în special interioarele) realizate de Adriana Grand, precum și distribuția secundară excelentă: Mircea Diaconu, Tora Vasilescu, Virginia Mirea și Cătălina Murgea.

Regie:

Tudor Giurgiu

Scenariu:

Cecilia Stefanescu, Razvan Radulescu

Actori:

Maria Popistasu, Ioana Barbu, Tudor Chirila

Citește mai mult:

Parking (Tudor Giurgiu, 2019)
Atunci i-am condamnat pe toți la moarte (Sergiu Nicolaescu, 1972)
Câinele japonez (Tudor Cristian Jurgiu, 2013)
Restul e tăcere (Nae Caranfil, 2007)
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter

România © 2020 blogdefilm.ro