Gala premiilor Gopo 2020

La Gomera, în regia lui Corneliu Porumboiu, a luat cele mai multe premii, într-o ediţie din care nu au lipsit surprizele.

…Şi a fost ediţia a XIV-a a Premiilor Gopo, cea mai importantă competiţie rezervată filmului autohton. A fost o ediţie în care, dincolo de trofeele puse în joc, am reţinut din miniinterviurile acordate de regizori şi actori o abordare foarte deschisă, foarte la obiect, aceştia arătând că sunt adevăraţi profesionişti, preocupaţi de a-şi face meseria cât mai bine şi de a înţelege în profunzime rolul şi scenariul filmului în care sunt distribuiţi sau pe care îl produc.
Astfel, am putut afla, din momentele ce au precedat Gala, de la Iulian Postelnicu (cel care avea să şi câştige premiul pentru cel mai bun actor în rol principal) cum a văzut rolul din Arest, a amintit de unele dificultăţi la filmare, evidenţiind, însă, calitatea scenariului. Magda Catone i-a sfătuit pe cei mai tineri „să preia bine ştafeta de la noi”, iar Anca Damian (regizorul filmului Călătoria fantastică a Maronei) şi Anghel Damian au vorbit despre situaţia generată de suspendarea filmărilor, care le-a creat probleme, ca tuturor, de altfel, însă absolut toţi păreau determinaţi să meargă mai departe pe acest drum, indiferent de obstacole.
Radu Botar, nominalizat la „Cel mai bun actor într-un rol principal” pentru prestaţia din filmul Cardinalul, a destăinuit impresiile sale despre „întâlnirea miraculoasă” cu regizorul Nicolae Mărgineanu.
Irina Margareta Nistor, prezentă la eveniment cu o mască avându-l imprimat pe personajul Gopo, a trecut repede de la glumă la lucruri serioase, subliniind că este o zi specială, pe 29 iunie fiind sărbătoriţi Sfinţii Apostoli Petru şi Pavel, iar Ion Popescu-Gopo interpretându-l, în carieră, pe Petru cel Mare – opinând că nimic nu este întâmplător.
Adina Pintilie a vorbit despre emoţiile pe care le transmite filmul său, Touch me not, arătând că această peliculă este şi o invitaţie la dialog, la cunoaştere.
Ana Ularu a fost de părere că, în prezent, se filmează după reguli care au puţin de-a face cu arta (n.n., cu referire la restricţiile impuse de epidemia de coronavirus), dar că a încercat să se adapteze şi să fie mai activă în alte direcţii.
Rodica Lazăr (care avea să câştige rolul pentru cea mai bună actriţă în rol secundar, în La Gomera) a vorbit despre felul în care s-a inspirat pentru a interpreta rolul de procuror, iar de la Adela Mărculescu, distinsă cu premiul pentru întreaga activitate, am aflat că ,,fiecare rol este o provocare”, mărturisind, totodată, că îi este foarte dor de public.
Şerban Pavlu, nominalizat la premiul pentru cel mai bun actor într-un rol secundar pentru filmul Monştri., a mărturisit faptul că iniţial a ezitat să accepte rolul – un rol aparte, în contextul în care încă mai există subiecte tabu (n.n. personajul din film are orientare homosexuală), dar a arătat că în cele din urmă s-a străduit să-şi ducă la capăt cât mai bine rolul, în plus subliniind că nu era vorba doar despre o legătură de sex, ci de una mai complexă, între doi oameni cu personalităţi diferite.
Coca Bloos, nominalizată la premiul pentru cel mai bun rol secundar feminin (Zavera), s-a destăinuit publicului mai puţin familiarizat cu cariera ei, arătând cum a făcut trecerea de la studiile de filosofie la actorie, în jurul vârstei de 27 de ani.
Au primit Premii speciale monteuza Cristina Ionescu şi scriitorul şi gazetarul Radu Cosaşu.
A fost prezentat şi un emoţionant moment In memoriam, dedicat memoriei celor care ne-au părăsit în acest an – cuprinşi într-o listă nedorit şi nedrept de lungă.
Prezentatorul Alex Bogdan a asigurat în permanenţă o notă de umor şi bună dispoziţie pe parcursul Galei, păstrând, desigur, seriozitatea atunci când se impunea, el fiind cunoscut pentru prezentările sale la mai multe ediţii ale Premiilor Gopo. De la el am aflat că autorul statuetelor Gopo este sculptorul Adrian Ilfoveanu.
Însă poate că cel mai amuzant moment (în afara filmuleţelor comice special regizate) a fost când, după acordarea premiului pentru cel mai bun film de debut Adinei Pintilie (amintim că aceasta a câştigat şi Ursul de Aur, în 2018, cu Touch me not), trecându-se la decernarea premiilor pentru cele mai bune costume, cineva a făcut gluma că e de neînţeles cum Touch me not nu este nominalizat şi la premiul pentru cele mai bune costume… (n.n., în film multe personaje apărând nud sau aproape).

Câteva dintre premiile acordate:

Premiul pentru cel mai bun film de scurt-metraj documentar: El iubeşte ochii mei.

Premiul pentru cea mai bună muzică originală: Pablo Pico, Călătoria fantastică a Maronei.

Premiul ”Tânără speranţă”: Cătălina Mihai, pentru rolul Heidi din filmul Heidi.

Premiul pentru Cel mai bun film european (dintre cele distribuite în România în 2019): Dolor y Gloria (Durere şi glorie, regia Pedro Almodóvar).

Premiul pentru cel mai bun actor în rol secundar: István Téglás (La Gomera).

Premiul pentru cea mai bună actriţă în rol secundar: Rodica Lazăr (La Gomera).

Premiul pentru întreaga activitate: Adela Mărculescu.

Premiul pentru întreaga carieră: Virgil Andriescu.

Premiul pentru cel mai bun film documentar: Distanţa dintre mine şi mine (regia Dana Bunescu, Mona Nicoară)

Premiul pentru cel mai bun film de debut: Touch me not, regia Adina Pintilie.

Premiul pentru cel mai bun scenariu: Corneliu Porumboiu, La Gomera.

Premiul pentru cel mai bun actor în rol principal: Iulian Postelnicu, Arest.

Premiul pentru cea mai bună actriţă în rol principal: Judith State, Monştri.

Premiul pentru cel mai bun regizor: Corneliu Porumboiu, La Gomera.

Premiul pentru cel mai bun film de lungmetraj: La Gomera.