• Ovidiu Pop

Eastern Plays (Kamen Kalev, 2009)

Filmul bulgarului Kamen Kalev oferă o poveste reală interpretată atât de veridic pe cât poate fi posibil acest lucru.


Odată cu Eastern Plays (t.o. Iztochni piesi), regizorul bulgar Kamen Kalev a semnat primul său lungmetraj, o coproducție Bulgaria-Suedia, pentru care a scris și scenariul: o partitură de viață reală, o poveste balcanică cu un protagonist autentic: Christo Christov, actor debutant în rol principal, prieten din copilărie al regizorului care interpretează de fapt propriul său rol.

Povestea nu este complicată: Itso (Christo Christov), un tânăr artist eșuat, lucrează pentru un salariu la limita subzistenței într-un atelier sordid, unde încearcă să se recupereze după o adicție severă de heroină. Confruntat cu o stare de depresie și anxietate, cu frustrări ce se acumulează, fără planuri de viitor, constrâns să viziteze spitalul aproape zilnic pentru o doză de metadonă, refugiat în băutură, Itso nu găsește o cale de a evada într-o viață normală. Fratele său mai mic, Georgi (Ovanes Torosian) este un adolescent tulburat și singuratic care rătăcește calea în clipa în care se alătură unui grup de neo-naziști extrem de dubios și violent.

În noaptea în care o familie de cetățeni turci este atacată și bătută aparent inexplicabil de membrii grupului din care face parte Georgi, cei doi frați se întâlnesc față în față: fratele cel mic îl privește pe Itso cum intervine pentru a salva viața familiei atacate și cum este bătut la rândul său.

O relație stranie se dezvoltă rapid între Itso și fiica adolescentă a turiștilor turci: Isil (Saadet Aksoy) pare singura care îl poate scoate pe Itso din starea lui de apatie. Interacțiunea celor doi este scurtă, intensă și benefică: în timp ce Isil este atrasă de gestul eroic al lui Itso, acesta începe să recapete un interes pentru viață. Deși provin din medii opuse și din țări cu o cultură diferită, cei doi par să fie calibrați perfect unul cu celălalt chiar dacă trebuie să își vorbească în limba engleză. Sunt conștienți că despărțirea este iminentă, plecarea lui Isil fiind programată curând.

Interpretarea lui Christo Christov este carismatică și înduioșătoare. Secvențele notabile ale filmului sunt oferite de monologul acestuia cu psihiatrul de serviciu aflat în spital: cu spatele la fereastra luminoasă, într-un cadru întunecat, cu figura în penumbră, Itso își strigă frustrarea și neputința: vrea să iubească și să recapete speranța pentru viață.

Finalul poveștii este unul simbolic: după o noapte în care Itso pare a pierde complet controlul și a se întoarce la o viață de abuz, un bătrân îl roagă să îi dea o mână de ajutor. Ajuns în apartamentul acestuia, Itso are un vis ciudat, o revelație sau, mai degrabă, o epifanie. Coșmarul realității sale pare că s-a terminat. Drumul lui Itso se deschide în fața lui, ultimele cadre ale filmului oferind imagini din Istanbulul lui Isil, acolo unde protagonistul caută un nou început. Spectatorului îi rămâne întrebarea dacă Itso o va găsi pe cea care i-a atins inima și dacă va începe o altfel de viață alături de ea.


Filmul lui Kalev îndeamnă la reflecție, oferă o poveste reală interpretată atât de veridic pe cât poate fi posibil acest lucru, aruncă un ochi critic asupra contextului social și politic dintr-o țară post-comunistă din estul Europei în ani tulburi, atinge subiectul naționalismului excesiv și al rasismului violent, desenează cu mâna precisă felul în care societatea viciază pe cei tineri și rătăciți. Imaginea filmului este sumbră, atmosfera este sufocantă și nimic nu pare artificial într-o lume extrem de credibilă, populată de personaje asemenea.

Din nefericire, Christo Christov, cel care a fost actorul și inspirația pentru scenariul lui Kamen Kalev, a murit într-un accident la scurt timp de la încheierea filmărilor. Primul și ultimul său film, Eastern Plays îi este dedicat.

Regie:

Kamen Kalev

Scenariu:

Kamen Kalev

Actori:

Christo Christov, Ovanes Torosian, Saadet Aksoy

Citește mai mult:

Revenir (Jessica Palud, 2019)
Wszystko dla mojej matki (Malgorzata Imielska, 2019)
Szarlatan (Agnieszka Holland, 2020)
The Square (Ruben Östlund, 2017)
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter

România © 2020 blogdefilm.ro