• Ovidiu Pop

Boy Erased (Joel Edgerton, 2018)

Un film-studiu, educativ, pentru toată lumea, indiferent de sex sau orientare sexuală.


Film biografic, cu un scenariu adaptat după memoriile publicate de Garrard Conley in 2016, Boy Erased abordează o chestiune extrem de controversată în întreaga lume, terapia de conversie, aplicată intensiv pe teritoriul Statelor Unite. Această terapie își revendică rădăcinile în teoriile lui Sigmund Freud care a statuat ca homosexualitatea, privită ca o problemă patologică, ar putea să fie ''vindecată'' prin hipnoză. În fapt, terapia de conversie este o practică pseudostiințifică care încerca să vindece homosexualitatea printr-un anume tip de consiliere, autosugestie, penitență, apropiere de Dumnezeu, pentru ca subiectul să își modifice atât stilul de viață cât și să își reprime până la înlăturarea completă oricare tendință homosexuală și s-o înlocuiască cu practici considerate ''umane'' și acceptate de biserică. În trecut, în cadrul acestei terapii se aplicau metode pe care astăzi le considerăm unanim barbare și perfect inutile: lobotomii, castrare chimică, șocuri electrice în zona genitală. Această știință dubioasă a avut însă succes în rândul familiilor simple americane care nu au ezitat, în încercarea lor de a își ''izbăvi'' copiii de ceea ce reprezenta în mentalitatea lor o ''meteahnă'', să îi înscrie pe cei care nu corespundeau mentalității colective în aceste centre de terapie.

Astăzi, psihiatrii din întreaga lume sunt de acord că homosexualitatea nu este o boală psihică în vreme ce terapia de conversie este considerată de specialiști atât ineficientă cât și extrem de periculoasă pentru psihicul subiectului, conducând adesea la depresie și chiar la suicid. Terapia este actualmente interzisă în 14 state americane și în multe țări ale lumii în vreme ce numeroase organizații internaționale din domeniul sănătății au criticat încercările de schimbare a orientării sexuale, mai cu seamă când acestea au fost făcute cu riscuri, cruzime și cu întrebuințarea unor metode de asimilare a dogmelor religioase.


Boy Erased este al doilea film prezentat publicului în 2018 care atinge problematica terapiei de conversie, după The Miseducation of Cameron Post (2018).

Pelicula urmărește povestea adolescenței lui Jared (Lucas Hedges), versiunea on-screen a lui Garrard Conley. El este fiul unui pastor baptist, Marshall Eamons (Russell Crowe) și al lui Nancy Eamons (Nicole Kidman), o familie medie dintr-un orășel tipic american.

Jared este un tânăr normal, care trăiește o viață de adolescent liniștit, aspiră să devină scriitor compunând povestiri pe care le notează în agenda sa. După ce se desparte de prietena lui din liceu, căreia îi respinge avansurile sexuale fără să aibă o explicație clară pentru acest lucru, după ce se mută în campusul universitar, unde are parte de un asalt sexual oribil din partea unui coleg, Jared începe o luptă crâncenă cu propria lui sexualitate.

Părinții săi află incidental despre atracția fiului lor pentru persoanele de același sex și devin imediat disperați căutând soluții pentru ca unicul lor copil să nu fie repudiat atât de biserică cât și de societate. Constrângerea pe care o resimt părinții lui Jared este cu atât mai mare cu cât Marshall însuși este un om al bisericii și un stâlp al comunității sale.

Înainte ca Jared să înțeleagă exact ceea ce se petrece cu psihicul său și cu dorințele sale, părinții decid să îl înscrie într-un program de terapie de conversie ținut de o instituție destul de nebuloasă cu numele ''Love în Action'' cu scopul de a-i reprima pornirile sexuale neacceptabile ori pentru a îi schimba complet orientarea. Jared este un copil cuminte, crescut cu respect pentru familie și Dumnezeu, așa că încearcă să își mulțumească părinții și acceptă să urmeze cursurile programului. Chiar pare la un moment dat el însuși decis să încerce să se schimbe, atât timp cât lucrul acesta ar putea fi posibil și ar necesita doar un efort din partea lui.

La centrul de terapie, Jared descoperă un mediu realmente toxic unde propria sa sexualitate este tratată ca o alegere pe care a făcut-o în deplină cunoștință de cauză și unde tot ceea ce face sau gândește este un păcat în fața societății și a lui Dumnezeu. Confesiunile la care asistă și terapiile în grupurile de discuții îi par umilitoare, nefirești și depresive. Rezultatul va fi un Jared traumatizat, izolat, conștient forțat de propria sexualitate, care simte aprig constrângerea societății de a-și nega propria sa natură umană.

În urma unei discuții pe care o are cu un medic, Jared se regăsește, își limpezește gândurile și dobândește credința că libertatea de a alege îi aparține lui și se distanțează de practicile și ideile propovăduite de cei de la centrul de terapie.

Joel Edgerton se întrece pe sine însuși semnând regia și scenariul adaptat, dar și interpretând personajul Victor Sykes, leaderul de la "Love în Action", personaj pe care îl aduce de la nivelul unui preot cu o anumită chemare până la o figură odioasă, manipulativă, homofobă a celui care face rău fără să-i pese decât de banii pe care familiile disperate îi plătesc afacerii sale. El este ajutat de o adunătură de indivizi care de care mai dubioși, în special fostul pușcăriaș tatuat Brandon (rolul a revenit lui Flea de la Red Hot Chilli Peppers).

De notat interpretarea extrem de sensibilă și de o realitate tulburătoare a lui Lucas Hedges, un tânăr actor pe care l-am remarcat în Manchester by the Sea (2016) sau Lady Bird (2017). De asemenea, filmul punctează prima întâlnire pe marele ecran a celor doi prieteni și conaționali care nu avuseseră până la acest film șansa dorită de a lucra împreună: Nicole Kidman și Russell Crowe.

Kidman face un rol mic dar puternic: este prinsă la mijloc între soțul și fiul ei, între suportul pe care trebuie să îl acorde deciziilor capului familiei și atenția și grija pe care   i-o datorează unicului ei copil. În acest context, personajul Nancy capătă o voință proprie și o putere de care ea însăși nu este conștientă inițial, se redescoperă și își schimbă poziția: va alegea să fie de partea fiului, a cărui liniște o pune mai presus de predicile soțului său. Personajul lui Crowe, tatăl, este rigid și nu pare să îl clintească nimic din drama fiului său. Ultima secvență alături de Jared este covârșitoare, dialogul este sensibil și tatăl pare a pune, pentru prima oară, dragostea și relația lor mai presus de prejudecăți și acceptă că fiul lui se îndreaptă spre un alt stil de viață decât cel pe care și-l imaginase pentru acesta. Cei doi părinți ai lui Jared, deși foarte puțin compuși, ne arată durerea și neputința unor oameni care încearcă să elimine confuzia pe care o generează asupra lor realitatea umană în contradicție cu credința lor. Deși inițial își aruncă efectiv fiul în capcană numită "Love în Action", ei sunt aidoma propriului lor copil: traumatizați, confuzi, izolați.


Filmul nu este despre comunitatea LGBTQ și nici nu se adresează acestei comunități. El se constituie ca un film-studiu, educativ, pentru toată lumea, indiferent de sex sau orientare sexuală, un film despre terapia care încă se practică astăzi în 36 de state americane, și pune în pericol, zilnic, sute de mii de copii.

Regie:

Joel Edgerton

Scenariu:

Garrard Conley (memorii), Joel Edgerton (scenariu adaptat)

Actori:

Lucas Hedges, Nicole Kidman, Joel Edgerton, Russell Crowe

Citește mai mult:

Revenir (Jessica Palud, 2019)
Wszystko dla mojej matki (Malgorzata Imielska, 2019)
Szarlatan (Agnieszka Holland, 2020)
The Square (Ruben Östlund, 2017)
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter

România © 2020 blogdefilm.ro