• Ovidiu Pop

Ben-Hur (William Wyler, 1959)

O experiență dramatică unică, un spectacol cinematografic grandios, un film care capătă accente aproape poetice.


Un film epic fabulos, Ben-Hur oferă unul dintre cele mai grandioase spectacole cinematografice produse vreodată. Regizat de inegalabilul William Wyler, filmul are cifre uluitoare: 400 de roluri cu dialog, 10.000 de figuranți, 100.000 de costume, 300 de decoruri, costuri de 15 milioane de dolari, o sumă fără precedent în epocă. Să adăugăm la aceste cifre și numărul total de premii Oscar pe care le-a câștigat pelicula: 11.

Prințul Judah Ben-Hur (Charlton Heston) este un evreu bogat, născut în aceeași perioadă ca și Hristos. Prietenul său din copilărie, Messala (Stephen Boyd), comandantul garnizoanei romane din Ierusalim, îl trădează și îl condamnă să muncească ca sclav la galere. Mama (Martha Scott) și sora (Cathy O'Donnell) prințului sunt aruncate în închisoare. Ben-Hur reușește să evadeze, ajunge la Roma unde este înfiat de un comandant roman (Jack Hawkins) a cărui viață o salvase. Ben-Hur își caută răzbunarea, îl învinge pe Messala într-o întrecere de care de luptă, dar este orbit de ură și încearcă să ridice poporul evreu împotriva Romei.

În punctul culminant, Ben-Hur își intersectează calea cu Hristos, pe drumul acestuia către Golgota. Tema religioasă este abordată cu cumpătare și cu pietate și, deși actul răstignirii este redat impresionant, figura lui Hristos nu este revelată. Moartea lui Hristos coincide cu schimbarea spirituală a lui Ben-Hur care găsește un alt înțeles al vieții. Mai ales în aceste momente-cheie ale filmului, Charlton Heston face un rol inspirațional, dă viață unui personaj de profunzime căruia îi oferă forță, căldură și o zbatere dramatică unică.

Deși povestea și personajele sunt fictive, regizorul Wyler a croit filmul în cel mai realist mod posibil. Acțiunea pură este de mare impact, elementele de spectacol sunt abundente, mai ales în secvențele cursei carelor de luptă care vor rămâne probabil unice în istoria filmului pentru excepționala manieră în care a fost folosită camera de filmat, dar și pentru decorul fabulos (pentru care a fost construită o replică aproape fidelă a Circului Maximus de la Roma). Experiența dramatică este bogată și publicului spectator nu i se compromite șansa de a resimți emoție veritabilă în momentele profunde ale scenariului în care filmul capătă accente aproape poetice.


Regie:

William Wyler

Scenariu:

Karl Tunberg, Lew Wallace (roman)

Actori:

Charlton Heston, Jack Hawkins, Stephen Boyd

Citește mai mult:

Szarlatan (Agnieszka Holland, 2020)
Correspondências (Rita Azevedo Gomes, 2016)
A Portuguesa (Rita Azevedo Gomes, 2018)
Das Weisse Band (Michael Haneke, 2009)
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter

România © 2020 blogdefilm.ro