• Ovidiu Pop

Arctic (Joe Penna, 2018)

Un film care povestește despre curaj. Și istoria a confirmat de atâtea ori că soarta îi favorizează pe cei îndrăzneți.


Lansat la doar un an distanță de apariția lui The Mountain Between Us (2018), Arctic are un scenariu destul de uzat, centrat pe claustrarea forțată a naufragiatului, ținut prizonier de un mediu ostil, în imposibilitate fizică de a ajunge înapoi în mijlocul civilizației, însă perfect adaptabil, inventiv, cu spirit combativ și instinct de supraviețuire exacerbat, un personaj rezistent și tenace. Fără a fi ,,based on a true story”, care are menirea de a impresiona spectatorul convins că ceea ce urmărește nu este ficțiune pură, Arctic îmi amintește un pic prea mult de The Grey (2012) sau de All Is Lost (2013) pentru a mai putea credita scenariul pentru originalitate sau pentru a savura, pur și simplu, deznodământul poveștii. De data aceasta, noul Robinson Crusoe, Overgård, este supraviețuitorul, poate pilotul, unui avion prăbușit în mijlocul ghețurilor arctice din motive neexplorate scenaristic. Mads Mikkelsen este Overgård, perfect pentru rolul abordat, cu ochii săi reci și sticloși, cu o interpretare eficientă și credibilă, aproape lipsită de replici. Mikkelsen joacă rolul complicat al supraviețuitorului, cu accent regizoral apăsat pe reacțiile, temerile, angoasele, oboseala și resemnarea personajului în fața imensității, singurătății și tăcerii din ținuturile înghețate arctice (în fapt, filmările au fost realizate în Islanda).

Primit cu mare apreciere din partea publicului la festivalul de la Cannes, Arctic este regizat de Joe Penna, aflat la primul său lungmetraj și coautor al scenariului. Este meritul lui Penna de a fi executat filmul în așa fel încât acesta să capteze atenția spectatorului de la primul cadru și până la final. Personajul este pus în situația de a fi un salvator care își așteaptă propria salvare, de a-și dubla responsabilitățile, îndoind șansele de supraviețuire la care spera: el salvează fără ezitare și face imposibilul pentru a ține în viață personajul interpretat de o altă debutantă, Maria Thelma, în rolul tinerei aflate în elicopterul de la care Overgård își așteptă scăparea din iadul alb. Tânăra femeie este muribundă, dar constituie pentru Overgård motivul suprem pentru a răzbate. Acesta este altruist, uman și simțitor, calități care apar conturate extrem de ferm pe un fond alb al teritoriului de gheață, într-un spațiu fără suflet, fără timp și fără de ieșire.

Probabil că Penna nu a avut intenția de a da o profunzime specială personajului său, la fel cum nu a simțit nevoia de a îi da un prenume, o istorie ori niște amintiri. Intenția regizorului a fost ca spectatorul să focusese doar acțiunile lui, prezentul, clipa. Drumul pe care pleacă Overgård nu este o alegere pe care el o face: este o condiție. Overgård este lipsit de variante, este nevoit să părăsească stabilitatea precară a unui adăpost oferit de rămășițele avionului propriu și trebuie să plece în căutarea unui capăt de drum, oricare ar fi acesta. Filmul nu-și propune nicio clipă să înfățișeze bătălia inegală a omului cu natura ori lupta distructivă a omului cu sine însuși. Arctic este, mai degrabă, o poveste despre singurătate, despre izolare, despre un om pierdut de lume și de sine. Apariția tinerei muribunde în geometria spațiului izolat, intruziunea acesteia în claustrarea lui Overgård și, cumva, în inima lui, îl fac pe acesta să se privească pe sine cu alți ochi. Overgård are oportunitatea de a reevalua totul dintr-o altă perspectiva. Strângerea de mână a tinerei și fotografia familiei acesteia sunt motivele care lipseau pentru că Overgård să încerce imposibilul, să regăsească curajul și să-și adune tăria. Resemnarea dispare și este înlocuită cu speranța. Orice s-ar întâmpla, Overgård datorează tinerei fete și lui însuși să încerce.


Imaginea lui Tómas Örn Tómasson este cea care vorbește în locul celor două personaje, Penna reușind să exploateze vizual peisajele fabuloase. Păcat că, în ciuda imaginii, ceva din construcția peliculei, poate filtrele, poate sunetul sau efectele CGI, nu reușește să facă spectatorul să tremure de frig în sala de cinematograf și nici să își dezamorțească involuntar picioarele din când în când.

În ciuda hibelor sale, Arctic nu relatează izbânda sau înfrângerea unui alt Crusoe. Este un film care povestește despre destin, despre tărie, despre ambiție și despre curaj. Și istoria a confirmat de atâtea ori că soarta îi favorizează pe cei îndrăzneți.

Regie:

Joe Penna

Scenariu:

Joe Penna, Ryan Morrison

Actori:

Mads Mikkelsen, Maria Thelma Smáradóttir

Citește mai mult:

Revenir (Jessica Palud, 2019)
To Have and Have Not (Howard Hawks, 1944)
Wszystko dla mojej matki (Malgorzata Imielska, 2019)
Szarlatan (Agnieszka Holland, 2020)
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter

România © 2020 blogdefilm.ro