Pandora and The Flying Dutchman (Albert Lewin, 1951)

O realizare cinematografică notabilă, plină de o aură de mister și de legendă, în care mitul, predestinarea și sacrificiul joacă un rol foarte important.

recenzie de film Pandora and The Flying Dutchman, Albert Lewin

Este demn de remarcat, în primul rând, că filmul lui Albert Lewin, avându-i drept protagoniști pe James Mason și Ava Gardner, reușește în egală măsură să atingă statutul de peliculă elevată, cu pretenții, și să ofere și publicului spectacolul de care are nevoie, o poveste care să poată fi înțeleasă și ”gustată” de acesta, chiar dacă, în mod evident, nu se adresează vulgului.

Legenda ”Olandezului zburător” este, în câteva cuvinte, o poveste (datând din secolul al XVIII-lea) despre un căpitan de vas care a fost condamnat printr-un blestem să rătăcească cu corabia sa fantomă pentru totdeauna, fără să poată să ancoreze sau să-și găsească mântuirea prin moarte.
Cauza blestemului variază de la o relatare la alta, putând fi vorba de un legământ pe care însuși căpitanul l-a făcut, vrând să depășească Capul Bunei Speranțe cu orice preț, chiar și al blestemării sufletului său și al echipajului, fie despre cuvinte de blestem aruncate asupra Divinității (și chiar de un pact cu diavolul), fie despre o crimă comisă la bord sau despre echipajul atins de ciumă.

Scenaristul și regizorul Albert Lewin, aparent, își propune cam mult: o adaptare a legendei originale, păstrând elementele de bază și unele citate, dar schimbând totuși sensibil anumite date, plus intercalarea mitului elen al Pandorei, într-un melanj despre dragostea perfectă, elemente fantastice, sacrificiu, predestinare și moarte. Însă o face cu pricepere și măiestrie: pe scurt, în povestea sa, într-un mic port spaniol, Esperanza, se intersectează destinele cântăreței americance Pandora Reynolds (Ava Gardner), ale viitorului ei soț, Stephen (Nigel Patrick), și ale unui enigmatic căpitan de vas olandez, numit în film Hendrik van der Zee (James Mason), care se va dovedi a fi chiar ”Olandezul zburător” (în original Hendrick van der Decken – sau, după alte surse, Willem van der Decken).
Pandora atrăgea privirile tuturor bărbaților, complăcându-se chiar în rolul de femeie irezistibilă. Curând, va deveni obiectul disputei dintre Stephen și Hendrik, iar în scenă va mai intra ulterior și un fost iubit, Juan, care era toreador.
Povestea este însă mult mai complicată: căpitanul olandez își ucisese fosta consoartă, suspectând-o de infidelitate, doar pentru a-și da seama ulterior că se înșelase. Cutremurat de propriul gest, își dorește să piară, dar este blestemat să trăiască veșnic și să navigheze pe mări cu corabia sa fantomă, putând fi mântuit doar dacă găsește o femeie dispusă să moară din dragoste pentru el. În anturajul Pandorei se afla și cineva care îi va da, spre traducere exactă, manuscrisul original al ”Olandezului zburător”, și de aici o întreagă înlănțuire a evenimentelor misterioasă și fatidică.

În filmul lui Lewin mitul, predestinarea și sacrificiul joacă un rol foarte important. Fiecare trebuie să renunțe la ceva în acest joc funest: Pandora, la viață (dacă s-ar împlini profeția), Stephen, la căsătorie, iar van der Zee la aleasa inimii (pe care va încerca, în momentul în care va înțelege că ea este ”aceea”, să o protejeze de iminentul sfârșit, aruncându-i cuvinte grele și încercând s-o facă să îl urască). Iar toreadorul Juan va încerca să se impună prin forță și violență, însă va cădea victimă supranaturalului care îi va refuza uciderea rivalului – și se vor împlini prezicerile mamei sale, care dădea în cărți, însă nu îi dezvăluise soarta.

Finalul rămâne să îl descopere fiecare cinefil, dar nu se abate fundamental de la ceea ce fusese preconizat, cum se poate crede la un moment dat. Regizorul pare a spune: totul a fost scris deja (în stele sau în scenariu), nimic nu se mai poate schimba.

Notabil mi se pare că, în pofida câtorva elemente mai moderne sau care cochetează cu spectacularul, cum ar fi cursa lui Stephen la bordul unui bolid, pentru a depăși un record, elementul dramatic este la locul său pe toată durata filmului, iar desfășurarea acțiunii, deși poate fi intuită parțial chiar de la început, rămâne suficient de atrăgătoare prin măiestria mizanscenei.

Per ansamblu, este o realizare cinematografică notabilă, plină de o aură de mister și de legendă, datând din epoca în care filmele hollywoodiene nu ajunseseră să facă comercialului decât micile concesii necesare pentru a avea priză la public.

Regie: Albert Lewin

Scenariu: Albert Lewin, George Barrington

Actori: James Mason, Ava Gardner, Nigel Patrick