Un mini-documentar cu o succesiune de imagini amețitoare și referințe la filosofi și scriitori celebri, o incursiune-avertisment în lumea contemporană, cu ritmul și regulile ei.
”Acceptăm aceste imagini așa cum acceptăm clima”, spune naratorul în debutul mini-documentarului Glass Life, regizat de Sara Cwynar. ”Căutările, click-urile și aprecierile sunt revendicate ca niște bunuri”, continuă el.
Sara Cwynar este o artistă contemporană care lucrează cu fotografie, colaj, creație de cărți. Cwynar s-a născut în Vancouver, Canada în 1985 și în prezent locuiește și lucrează în Brooklyn, New York.
Unele referiri ale sale seamănă cu o incursiune în lumea reclamei, deși sunt prezentate colaje și asocieri de imagini proprii. Una dintre cele mai provocatoare secțiuni ale media contemporane, reclama este făcută să atragă, să creeze dependență și, uneori, să șocheze.
Uneori nu contează cum te strecori în memoria telespectatorului sau a internautului, important este să reușești să o faci și să rămâi acolo cât mai mult timp. De la cadre care sugerează fericirea sau o stare de bună-dispoziție la instantanee sexy, totul este permis și binevenit în industria reclamelor. De asemenea, și asociațiile neobișnuite și originale sau cu conotație comică.
La fel se întâmplă, în general, cu lumea în care trăim. Suntem asaltați de imagini, de sisteme de valori pre-concepute, de sugestii despre ce suntem și ce am putea deveni. Viitorul rămâne o simplă iluzie, dacă este construit de altcineva. După cum remarcă autoarea, ”și fascismul promitea apartenența la un întreg mai plin de grandoare decât sinele”.
”Totul poate fi utilizat”, mai spune una dintre remarcile ce pot fi auzite pe parcursul derulării documentarului pe ”fast-forward”, dar atât de relevant privind contemporaneitatea al regizoarei americane de origine canadiană. Și, de asemenea, ”cu cât sunt mai multe lucruri de știut, cu atât realitatea pare să ne scape” (profund și interesant zis!). De la interesele marilor corporații până la ritmul trepidant al vieții moderne, totul joacă un rol în formarea individului modern.
În timp ce prin fața privitorului se derulează o succesiune amețitoare de imagini, naratorul continuă să ne incite la descoperirea unor adevăruri din spatele acestui adevărat fenomen al epocii moderne, fie prin enunțuri, fie prin întrebări (care pot constitui porți deschise către cunoașterea adevărului mai cuprinzătoare chiar decât enunțurile).
Social media, universul ”smartphone” nu sunt decât instrumente pentru un scop comercial – de fapt, ele nu sunt rele în sine, dar totul depinde de modul în care sunt folosite. Un mod care poate aluneca, mai mult sau mai puțin subtil, în exploatare indirectă. Individul viitorului poate deveni, dacă urmează această cale, unul depersonalizat. ”Banalul este ridicat la rang de putere”.
”A raționa fără a dori nu este a raționa”. Excelent! Potpuriu de considerații filosofice (la un moment dat apar și citate din Heidegger și Hume, referințe la Platon și la diverși scriitori celebri) și incursiune subtilă în adâncurile psihologiei umane, pelicula Sarei Cwynar este una care depășește cu mult granițele simplei expuneri de fapte, ale documentarului ”sec”. De fapt, Glass Life este mai mult decât un studiu asupra modului în care reclamele sau social media se amestecă în viețile noastre, de multe ori prea intruziv – este o radiografie scurtă, dar extrem de densă a societății moderne, a modului de viață contemporan, cu toate ”ingredientele”. Și un avertisment pentru a ne ”trezi” la timp din ceea ce ar putea să devină, destul de curând, un vis urât.
Regie: Sara Cwynar
Scenariu: Sara Cwynar
Unde poate fi vizionat Glass Life: