Fear and Desire (Stanley Kubrick, 1953)

Film de război mai degrabă psihologic decât de acţiune, care ridică probleme de moralitate şi are un puternic mesaj anti-război.

recenzie de film Fear and Desire, Stanley Kubrick

Cu un scenariu a lui Howard Sackler şi regizat de Stanley Kubrick, Fear and Desire este un film cu acţiunea plasată în timpul războiului.
Însă este mai mult decât un film de război propriu-zis, este o peliculă ce atrage atenţia asupra unor problematici.
Chiar de la primele cadre, care înfăţişează o pădure, spectatorul este avertizat că ”Inamicii care se luptă aici nu există, decât dacă le strigăm prezenţa”.
Un grup de soldaţi aflat în pădure încearcă să scape cu viaţă, în timp ce avioanele de război brăzdează cerul. Ei plănuiesc să traverseze râul pentru a scăpa de inamici.
Kubrick vrea să sugereze că povestea sa este atemporală: nu contează cum, când şi unde se petrece, important este că ”vânătoarea de oameni” a început. Iar omul va fi hăituit, alergat, speriat, ca într-o junglă veritabilă.
Merită să plătim acest preţ în numele unui război?

Dialogurile din prima parte a filmului sunt simple, nesofisticate, însă asta nu deranjează, fiindcă sunt foarte veridice pentru cadrul ales. Soldaţii (de atunci sau din orice timp) au o prioritate, în afară de îndeplinirea datoriei: să supravieţuiască.
Însă în partea a doua acestea devin tot mai pline de înţeles, abundă în interogaţii retorice sau reflecţii aproape filosofice.
Nu este o poveste sofisticată, precum A Clockwork Orange, nici una care să-ţi îngheţe sângele în vene, ca The Shining, dar regăsim în ea un Kubrick care are de spus o poveste (cu o morală pe măsură).
Soldaţii iau prizonieră o fată. Impropriu spus prizonieră, de fapt se temeau de faptul că, dacă ar fi lăsat-o liberă după ce îi văzuse, acesta le-ar fi putut deconspira prezenţa şi astfel ar fi fost prinşi.
Acest episod, ca şi altele, ridică problema moralităţii: suntem fiinţe superioare, ne aflăm în război, dar ce alegeri facem?
”Dacă trebuie să mă urăşti, încearcă, te rog, să mă şi placi”, îi spune fetei soldatul rămas să o păzească (Sidney, rol excelent făcut de Paul Mazursky) – un tânăr ce părea să îşi facă mai multe probleme de conştiinţă decât ceilalţi.
Exact: ura (sau măcar adversitatea) specifică oricărui conflict armat trebuie să aibă o contrapondere.
Însă cuvintele nu înseamnă nimic pe lângă fapte, care vor aduce un deznodământ cumplit. Doar aşa se întâmplă în război, nu?

”Frică şi dorinţă”, care dau titlul filmului, sunt două instincte primare care ne călăuzesc în multe dintre acţiunile noastre. Însă fie demonstrăm că avem o condiţie superioară, o conştiinţă, fie vom sfârşi în acţiuni care nu se deosebesc cu nimic de cele ale animalelor sălbatice.
Nu este o peliculă de război tipică, cu intrigi de spionaj sau cu scene prelungite de luptă. Dar te îndeamnă la o reflecţie adâncă asupra a tot ceea ce înseamnă maşinăria infernală numită war. Este mai curând un film psihologic cu acţiunea în timpul războiului.
Salvele de artilerie care se aud obsedant în timpul discuţiei dintre soldaţi, care încearcă nu doar să-şi construiască un plan, dar şi să găsească un sens pentru tot ceea ce se întâmplă întregesc un ansamblu al unui teritoriu ostil, lipsit de orice umanitate. Războiul nu doar ia vieţi, dar şi schimbă vieţi – pare a fi mesajul principal al filmului.

Pentru măiestria cu care este realizat, pentru profunzime, pentru realismul unor scene, pentru tensiunea psihologică excelent redată şi pentru acest mesaj aş include fără dubii Fear and Desire într-un top 20 al filmelor de război din toate timpurile. Îl recomand ca film de valoare şi de avut în colecţie.

Regie: Stanley Kubrick

Scenariu: Howard Sackler

Actori: Frank Silvera, Kenneth Harp, Paul Mazursky

Unde poate fi vizionat Fear and Desire: