Seria celor zece episoade, fiecare explorând una dintre cele zece porunci biblice.
Semnatar și al scenariului, alături de Krzysztof Piesiewicz, Kieślowski abordează în episodul al treilea al serialului viziunea asupra poruncii ”Adu-ți aminte de ziua Domnului și o cinstește”.
Moș Crăciun vine cu câteva daruri pentru copiii unei familii numeroase. Prilej pentru bărbatul (Janusz, un șofer de taxi) care juca acest rol vechi de când lumea de a își reîntâlni o fostă iubită (Ewa).
Crăciunul nu pare a fi vesel pentru nimeni: de la dramele solitudinii la cele ale bătrâneții înaintate, de la însingurare la lipsă de speranță.
Femeia îi spune bărbatului reapărut pe neașteptate că soțul i-a dispărut și că trebuie să-l caute. Șovăielnic la început, Janusz îi spune că o va însoți, pretextând acasă că i-a fost furată mașina.
Cei doi rememorează episoadele unei relații sofisticate, nefericite, ale cărei umbre îi bântuiau și acum. Cu remarci acide, cu reproșuri, cu întrebări rămase fără un răspuns cert.
Desigur, nu e nimic reprobabil în a te întâlni cu cineva care a făcut parte din viața ta și a depăna firul amintirilor, dar Kieślowski pune accentul pe ce înseamnă a comite un păcat punând toate acestea înaintea Sărbătorii Crăciunului, cu multiplele ei semnificații.
Dumnezeu e unic. Nașterea Mântuitorului este cea mai importantă sărbătoare a creștinătății. Inocența copiilor care îl așteptau pe Moș Crăciun – un bun de mare preț. Pe lângă toate acestea, relațiile nefericite, reproșurile, minciuna, pasiunea care este și carnală ar trebui să treacă pe plan secund.
Numai că persoanjele sale, orbite de orgoliu și seduse de ideea răzbunării, își pun propriile drame și neîmpliniri înaintea sărbătorii sfinte.
Femeia minte și țese o întreagă intrigă fictivă, în care îl prinde pe Janusz ca într-o pânză de păianjen. Pentru propria ei satisfacție, pentru alinarea unui orgoliu rănit – în fond, pentru o cauză minoră în momentul în care umanitatea sărbătorea Crăciunul.
Candoarea copiilor care cântă spre final contrastează încă o dată cu șirul de minciuni și de invidii omenești, atinse de o urmă de perversitate, pus în scenă de cei doi adulți. Finalul conține și un element-surpriză și va aduce într-o anumită măsură și o ”reconciliere” a personajelor cu sensul superior al momentului pe care tocmai l-au traversat. Poate că, într-un fel, fiecare a primit o lecție de viață.
Nici aici, precum nici în celelalte episoade ale serialului, regizorul polonez nu judecă. Nu își pune propriile personaje la stâlpul infamiei – în schimb, aruncă o privire cât se poate de lucidă și de obiectivă, din exterior. Pune o lupă pe ele, relevă ceea ce au acestea, intrinsec, atât bun cât și rău. De aceea este Dekalog un serial mare, fiindcă pune în evidență tot, respectând însă o altă spusă celebră a Mântuitorului: ”Nu judeca, dacă nu vrei să fii judecat”.
Regie: Krzysztof Kieslowski
Scenariu: Krzysztof Kieslowski, Krzysztof Piesiewicz
Actori: Daniel Olbrychski, Maria Pakulnis, Joanna Szczepkowska