Intrigă, suspans și gramaj corect de profunzime pentru a constitui un thriller românesc valoros.
Tăcut și retras aproape complet în lumea proprie, Bogdan (Laurențiu Bănescu) este un șofer disciplinat de ambulanță. Ceva sau cineva îl determină să renunțe la viața lui ternă și să ia parte la un jaf armat. Alături de alți trei bărbați pe care abia îi cunoaște, Bogdan asigura rolul de getaway driver, folosindu-și abilitățile dobândite conducând ambulanțe. Cu toate acestea, în timp ce fuge de la locul faptei, Bogdan accidentează singurul martor ocular al jafului. Adus în comă la spital, acest martor moare în condiții neclare, fără să apuce să povestească polițiștilor ce a văzut.
Deși perspicace, răbdător și inteligent, Bogdan intră într-o spirală paranoică a conspirației care îl conduce în final la o înstrăinare de propria lui persoană. Încercând să afle identitatea reală a celui care a orchestrat jaful, Boss-ul adică, starea lui de angoasă atinge dimensiuni tenebroase. Complicii jafului dispar și ei în condiții misterioase, relația lui Bogdan cu propriii părinți atinge note dramatice, iar interacțiunile cu iubita lui devin tensionate de suspiciune și trădare.
Boss este un film cu un aer neo-noir care are imprimată cu claritate amprenta lui Bogdan Mirică. Atipic, un fel de aftermath al unui heist movie, fără violență clasică inerentă într-o astfel de producție, Boss este un thriller ca la carte. Cu o imagine lugubră pe alocuri și mohorâtă per ansamblu, cu o excelentă coloană sonoră semnată de Marius Lefterache, filmul este ofertant și demn de o apreciere, nu atât intrinsecă, cât pentru raritatea apariției în cinemaul românesc a unei astfel de producții.
Scenariul este bine structurat, cu acțiune și ritm constante, puțin prea lente, aș spune, dar acest lucru alimentează în contrapartidă suspansul în care este atras spectatorul. Bogdan își dezvăluie la fel de temperat o parte a personalității sale pe parcursul celor 126 de minute ale peliculei. Cealaltă parte a protagonistului rămâne în penumbră, lăsând spectatorul să se joace cu propria imaginație. Este Bogdan preocupat oare de sănătatea mamei sale? Sau participă la jaf din alte motive? Este el înclinat către violență sau e un individ cumpătat? (dubitativ split-screenul care prezintă două atitudini față de trecătorul agresiv. Bogdan își înfrânge un instinct animalic, violent? Sau este slab și și-ar dori să îl poată bate pe individ?)
Excelentă dispunerea personajelor care apar câteva secvențe, dar au o inserție valoroasă în dezvăluirea intrigii. De altfel, distribuția este atent selecționată și filmul constituie, din păcate, ultimul rol al regretatului Teodor Corban.
Interesantă alegerea lui Mirică de a insera în poveste un personaj dual, misterios și colorat. Perfect creionat cu ajutorul Ioanei Bugarin, personajul Carla, iubita lui Bogdan, este amestecul eterogen al studentei ambițioase și capricioase cu vampa veritabilă. Apariția excentrică și efervescența Carlei contrastează puternic cu personalitatea neșlefuită și stilul aproape incolor ale lui Bogdan. Este evident că regizorul și-a dorit un asemenea contrast între aparențele și lumile celor doi, însă o notă de neverosimil este sesizabilă.
La final se ajunge tot cu dozaj potrivit de informație, iar spectatorul este surprins. Climax-ul dezvăluie un răspuns pentru căutările protagonistului, dar nu și pentru întrebările spectatorului.
Per ansamblu, după excelentul Câini, Boss este un film cu intrigă, suspans și gramaj corect de profunzime pentru a constitui un thriller românesc valoros. Și nu este decât un pas înainte pe drumul foarte inspirat pe care îl parcurge Mirică în cinematografia românească.
Regie: Bogdan Mirica
Scenariu: Bogdan Mirica
Actori: Laurentiu Bãnescu, Ioana Bugarin, Mimi Branescu, Teodor Corban
Unde poate fi vizionat Boss: